باتری صنعتی

باتری های صنعتی آن دسته از منابع ذخیره انرژی هستند که عمدتا در صنایع کاربرد دارند. این باتری ها از نوع باتری های ساکن بوده و می توانند در سیستم های یو پی اس UPS یا حتی نیروگاه ها نصب شوند. باتری های صنعتی انواع مختلفی دارند و به طور کلی به دو دسته VRLA و OPZS تقسیم می شوند.

باتری های صنعتی VRLA کاربردهای مختلفی دارند که یکی از مهم ترین کاربردهای آنها استفاده در سیستم UPS یا مکان هایی بوده که در زمان قطع شدن برق نیاز به جریان DC دارند.

انواع باتری صنعتی

معرفی باتری صنعتی

مزیت این باتری ها، ماندگاری بالا و هزینه های اولیه پایین آنها است. انواع مختلف باتری های سرب اسیدی، در زمینه های مختلفی در صنعت استفاده می شود. اگرچه باتری های سرب اسیدی از سایر باتری های صنعتی بزرگتر است به زمان شارژ بیشتری نسبت به باتری های لیتیوم یون نیاز دارند، اما قیمت پایین تری دارند. باتری های سرب اسیدی با قدرت ۷ تا ۳۵۰۰ آمپر ساعت موجود هستند.

از انواع باتری صنعتی به مدل OPZS می رسیم که دارای سلول هایی با ولتاژ ۲ ولت است. بدین ترتیب برای به دست آوردن ولتاژهای بالاتر باید این سلول ها را به یکدیگر متصل کرد. از باتری های OPZS معمولا در ایستگاه های تولید برق، تاسیسات نفتی و خورشیدی، پست های برقی فرعی و نیروگاه های هسته ای استفاده می شود.
باتری های لیتیوم یونی یکی دیگر از انواع باتری صنعتی محسوب شده که چگالی انرژی بالایی داشته و بیشتر در تلفن های همراه، خودروهای برقی و ماهواره ها از این باتری ها استفاده می شود.
باتری های نیکل کادمیومی یکی دیگر از انواع باتری های صنعتی قابل شارژ هستند که در آنها نیکل اکسید و کادمیوم که هر دو فلز بوده آلیاژ الکترودها را تشکیل می دهند. سلول های باتری های نیکل کادمیومی هر یک ولتاژی معادل ۱٫۲ ولت دارند. بدین ترتیب برای داشتن یک سیستم ۲۴۰ ولت، باید ۱۲۰ سلول باتری نیکل کادمیومی را در کنار هم قرار داد. البته به این موضوع نیز باید اشاره کنیم که قیمت باتری های نیکل کادمیومی نسبت به سایر باتری های صنعتی بالاتر بوده و به نگهداری ویژه ای در طول دوران استفاده نیاز دارند.
آخرین نوع باتری های صنعتی همان باتری های سرب اسیدی بوده که از سرب به عنوان الکترود و اسید به عنوان الکترولیت در آنها استفاده شده که طول عمر بالا و هزینه نگهداری پایینی دارند. لازم به ذکر است که باتری ماشین نیز جزو همین باتری های سرب اسیدی دسته بندی می شود.